Učni načrti za glasbeni stavek, solfeggio, zgodovino glasbe, klavir in zbor – orkester so bili sprejeti na 15. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 7. 5. 1998.
VSEBINA
1. Glasbeni stavek
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
2. Solfeggio
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
3. Zgodovina glasbe
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
4. Klavir
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
5. Zbor – orkester
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet glasbeni stavek je eden od temeljnih predmetov in se poučuje v 1. 2. 3. in 4. letniku po 4 ure na teden v skupnem obsegu 560 ur.
1. letnik (140 ur)
1. HOMOFONIJA – DIATONIKA
1.1 Osnovni pojmi
- alikvotni toni
- tonalnost (dur-mol sistem)
- gradnja akordov
- funkcije in označevanje
- vodenje glasov (osnove)
- harmonski ritem in harmonska shema
1.2 Kvintakordi - glavne stopnje (T, S, D)
- gradnja akordov
- vezava akordov
1.3 Sekstakordi - glavne stopnje
- gradnja akordov
- vrste akordov
- vezava akordov
1.4 Kvartsekstakordi - glavne stopnje
- gradnja akordov
- vrste akordov
- vezava akordov
1.5 Moldur (harmonični dur)
- molova subdominanta
1.6 Kvintakordi, sekstakordi in kvartsekstakordi - ostale stopnje (II,
III, VI, VII)
- gradnja akordov
- vrste akordov
- vezava akordov
1.7 Kadence
1.8 Dominantni septakord in obrati
- gradnja akordov
- vrste akordov
- vezava akordov
1.9 Septakordi in obrati - ostale stopnje
- septakord in obrati VII
2. letnik (140 ur)
- septakordi in obrati II (akord sixte ajoutée)
- septakordi in obrati T, S, III in VI
1.10 Dominantni nonakord in obrati
- gradnja akordov
- vezava akordov
1.11 Harmonizacija rastoče, padajoče in sestavljene melodije v molu
- harmonizacija s harmonično tujimi toni
- harmonizacija z akordi ustrezne molove lestvice
1.12 Diatonična modulacija
2. HOMOFONIJA – KROMATIKA
2.1 Kromatika (splošno)
2.2 Labilne alteracije
- stranske D in S
- izmiki
- elipse
2.3 Stabilne alteracije
- napolitanski sekstakord (N6)
- ostali alterirani akordi
2.4 Kromatična modulacija
3. HOMOFONIJA – ENHARMONIJA
3.1 Enharmonična modulacija
4. NEAKORDNI TONI
4.1 Neakordni toni
- težki neakordni toni
- lahki neakordni toni
- pedalni ton
5. SEKVENCE
6. OBLIKOSLOVJE – GLASBENA SINTAKSA
6.1 Osnovni elementi glasbenega oblikoslovja
6.2 Figura in pasaža
6.3 Eno in večtaktne celote
- motiv
- dvotaktje, tritaktje
- štiri in večtaktje
6.4 Delo s celotami
- absolutne in relativne ritmične in melodične spremembe
- ponavljanje (ostinatno, sekvenčno, variacijsko, korespondenčno,
imitacijsko)
- širjenje
- oženje
- deljenje
6.5 Stavek
6.6 Perioda
7. USTVARJALNOST
7.1 Oblikovanje celot
- stavek
- perioda
3. letnik (140 ur)
8. JAZZ HARMONIJA (16 ur – prvi semester)
8.1 Harmonska progresija
- zaporedje akordov
8.2. Princip moderne harmonije
- oznake, simboli, notacija
- harmonski vzorci
- substitutni akordi
9. MODALNA POLIFONIJA – strogi stavek (124 ur)
9.1 Osnovni pojmi
- modusi (alteracija)
- notacija
- metrum
- ritem
9.2 Melodija
- cantus firmus
- kontrapunkt
9.3 Sozvočje v dvoglasju
- intervali
- klavzule
9.4 Dvoglasje
- kontrapunktične vaje (od 1 : 1 do floridus : floridus)
9.5 Sozvočja v triglasju
- akordi
- klavzule
9.6 Triglasje
- kontrapunktične vaje (od 1 : 1 : 1 do floridus : floridus
: floridus)
10. OBLIKOSLOVJE – POSAMEZNE OBLIKE
10.1 Pesemska oblika
- enodelna pesem (ljudska pesem, pesem kot perioda)
- dvodelna pesem
- tridelna pesem
- prehodna pesem
- sestavljena tridelna pesem
10.2 Skladbe v pesemskih oblikah
- menuet
- scherzo
10.3 Sonatni ciklus
- sonatni stavek (ekspozicija, izpeljava, repriza, uvod, coda)
- rondo (couperinov, klasični, sonatni)
- simfonija, sinfonieta
- koncert, concertino
- sonata, sonatina
10.4 Tema z variacijami (splošno)
- ornamentalne variacije
- karakterne variacije
11. USTVARJALNOST
11.1 Ustvarjanje posameznih oblik za zborovsko zasedbo
- dvodelna pesemska oblika
- prehodna pesemska oblika
- tridelna pesemska oblika
4. letnik (140 ur)
12. MODALNA POLIFONIJA
12.1 Dvojni kontrapunkt
- v oktavi
- v decimi
- v duodecimi
12.2 Imitacija
12.3 Kanon
13. USTVARJALNOST
13.1 Motet (triglasni s tremi epizodami)
14. TONALNA POLIFONIJA
14.1 Osnovni pojmi
- dur-mol sistem
- funkcionalnost
- notacija
- metrum
- ritem
14.2 Melodija
14.3 Intervali kot zastopniki akordov
14.4 Dvoglasje
- kontrapunktične vaje (1 : 1 do floridus : floridus)
15. USTVARJALNOST
15.1 Dvoglasna invencija
16. OBLIKOSLOVJE - POSAMEZNE OBLIKE
16.1 Polifone glasbene oblike (splošno)
- imitacija
- kanon
- kontrapunktične variacije (passacaglia, chaccona, partita)
- fuga
- fugeta
- fugato
16.2 Suita
- baročna dvodelna oblika
- baročna suita
16.3 Vokalne glasbene oblike
- motet
- arija da capo
- zborovska pesem
- prekomponirana pesem
Standard znanj je opredeljen z operativnimi cilji in vsebinami.
Glasbeni stavek je treba obravnavati kot živ organizem. Pravila naj pridejo iz abstrakcije v glasbeno prakso s petjem in igranjem na klavirju, s poslušanjem in analizo.
Izdelava vaj iz homofonije je možna na več načinov. To so:
- harmonizacija basa z generalbasnimi označbami,
- harmonizacija basa brez generalbasnih označb,
- harmonizacija že metrično urejenih podanih funkcij brez generalbasnih
označb,
- harmonizacija soprana, alta in tenorja.
Vse vaje je potrebno igrati na klavirju. V razredu se vaje lahko tudi prepojejo. Določene harmonske vzorce je potrebno na klavirju igrati na pamet v vseh tonalitetah. Isto velja tudi za lažje modulacije. Vaje morajo biti sestavljene tako, da vsebujejo elemente glasbene sintakse. Lahko je podatek začetek vaje in mora dijak logično nadaljevati, lahko so elementi glasbene sintakse nakazani in dijak nakazani tematski material obdela, lahko pa je podatek že vaja kot celota, ki jo dobi dijak od učitelja ali pa jo napiše sam.
Vaje iz modalne polifonije pišejo dijaki v ključih, ki pripadajo posameznim glasovom. Pisanje soprana, alta ali celo tenorja v violinskem ključu ni ne praktično in ne stilno. Vaje se v razredu prepojejo, vaje iz tonalne polifonije pa dijaki preigrajo na klavirju. Dvoglasne invencije lahko pišejo za različne sestave inštrumentov in jih v razredu (če je možno) preigrajo v izvirni zasedbi.
Pouk glasbenega stavka naj bo v vseh letnikih povezan s poukom solfeggia.
Podajanje snovi glasbenega oblikoslovja se mora navezati na praktične primere. Dijak mora obvladati analitično delo, kar pomeni, da mora pedagog vsako trditev (pravilo) ilustrirati s primeri iz literature. Tudi preverjanje znanja mora potekati v povezavi s primeri iz literature.
Znanje se preverja pisno in ustno.
Predmet se poučuje v vseh letnikih in sicer: v prvem 3 ure, v drugem, tretjem in četrtem letniku 2 uri na teden; skupni obseg 315 ur.
Je eden od temeljnih predmetov tega modula.
Dijaki:
1. letnik (105 ur)
1. GLASBENA TEORIJA
Cilji:
Dijaki:
Vsebina:
Glasbena umetnost
a) |
Zvočni pojavi, glasbena izrazna sredstva (šum, zven, ton) Razvoj glasbenega zapisa - glasbena pisava |
b) |
Glasba v času |
c) |
Tonski sistem |
d) |
Intervali |
e) |
Tonski sestavi (lestvice) 1. durove - naravni ali čisti dur 2. molove - naravni mol I. funkcijske vrednosti posameznih stopenj II. glavne in stranske stopnje III. vodilni ton IV. kvintni krog 3. modusi 4. pentatonika 5. ciganska, istrska, balkanska, arabska 6. kromatična 7. celotonska |
f) |
Transpozicija |
g) |
Trozvoki |
h) |
Četverozvok |
i) |
Petero in šesterozvoki |
j) |
Terčna sorodnost, pojem tonalitete - tonalnost, alteracija, pretolmačenje akordov, atonalnost |
k) |
Monodija, homofonija, polifonija Politonalnost, bitonalnost Dodekafonija, serialna glasba |
l) |
Glasbeni okraski in zapisovanje |
m) |
Glasbeni zapis |
2. |
RITMIČNA GIBANJA
|
2.1. |
Vaje za enakomeren metrični utrip |
2.2. |
Vaje za pomnjenje absolutnih in relativnih trajanj osnovnih ritmičnih vrednosti |
2.3. |
Vaje za taktiranje dvodobnih, tridobnih in štiridobnih taktov |
2.4. |
Vaje za fraziranje ritmičnih gibanj (ritmični vzorci - 30 vaj) |
2.5. |
Izvajanje 70 vaj v ustrezni težavnostni stopnji (z delitvijo in poddelitvijo dobe) (50 - 60 ritmičnih vaj) |
2.6. |
Ritmično branje (parlato) na glasbeno abecedo in solmizacijo v violinskem in basovskem ključu (24 vaj) |
2.7. |
Ritmični narek |
3. |
MELODIČNA GIBANJA
|
3.1. |
Vaje za utrjevanje lestvičnih stopenj v duru in molu |
3.2. |
Kadenčne vaje z različnimi izhodišči s spodnjim in zgornjim menjalnim tonom (diatoničnim) v treh inačicah |
3.3. |
Izvajanje glasbenih zgledov iz tujih glasbenih del (diatoničnih) |
3.4. |
Izvajanje glasbenih zgledov iz slovenskih glasbenih del (diatonika)
|
3.5. |
Intervalne vaje (sekunde, terce, kvarte - 16 vaj v petih variantah) |
3.6. |
Intervalni vzorci |
3.7. |
Ritmično-melodične enoglasne vaje za fraziranje s spremljavo klavirja (15 do 17 vaj) |
3.8. |
Vaje za dvoglasno melodično gibanje v violinskem in basovskem ključu |
3.9. |
Enoglasni in dvoglasni narek |
4. |
HARMONSKA GIBANJA
|
4.1. |
Vaje za zmanjšani, molov, durov in zvečani kvintakord, združene s širjenjem intervalov z izhodiščem srednjega tona |
4.2. |
Vaje za barvno razlikovanje zmanjšanih, molovih, durovih in zvečanih kvintakordov |
4.3. |
Vaje za barvno razlikovanje zmanjšanih molovih, durovih in zvečanih sekstakordovg |
4.4. |
Vaje za barvno razlikovanje zmanjšanih, molovih, durovih in zvečanih kvartsekstakordov |
4.5. |
Vaje za dominantni septakord z obrnitvami in razvezi |
4.6. |
Vaje za kadenčna zaporedja po generalbasu |
Pojasnilo: V tem letniku izdela učitelj časovno razporeditev učne snovi za vsako smer posebej. Pri razporejanju vsebine vseh štirih poglavij upošteva predznanje dijakov, glavni predmet v smeri (inštrument, petje oziroma glasbeni stavek) in povezovanje vsebin obeh predmetov.
2. letnik (70 ur)
1. |
RITMIČNA GIBANJA
|
1.1. |
Vaje za enakomeren glasbeni utrip in glasbeni spomin |
1.2. |
Vaje za taktiranje dvodobnih, tridobnih in sestavljenih taktov |
1.3. |
Vaje za fraziranje ritmičnih gibanj; (ritmični vzorci 70 vzorcev) |
1.4. |
Izvajanje ritmičnih vaj v ustrezni težavnostni stopnji (z delitvijo in poddelitvijo dobe, z ritmičnimi posebnostmi, alla breve.... (50 - 60 ritmičnih vaj) |
1.5. |
Ritmično branje (parlato) na glasbeno abecedo in solmizacijo v violinskem in basovskem ključu (18 vaj) |
1.6. |
Ritmični narek |
2. |
MELODIČNA GIBANJA
|
2.1. a) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.2. a) b) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.3. |
Kromatični menjalni toni v duru in molu |
2.4. a) b) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.5. a) |
|
2.6. |
Kadenčne vaje v harmoničnem duru, s kromatičnimi menjalnimi toni in zvišano IV. stopnjo |
2.7. |
Intervalne vaje (kvinte, sekste, septime 10 - vaj) |
2.8. |
Intervalni vzorci |
2.9. |
Ritmično – melodične enoglasne etude za fraziranje s spremljavo klavirja (14 - 17 vaj) |
2.10. |
Vaje za dvoglasno melodično gibanje v violinskem in basovskem ključu |
2.11. |
Enoglasni in dvoglasni narek |
3. |
HARMONSKA GIBANJA
|
3.1. |
Vaje za barvno razlikovanje vseh vrst trozvokov v ozki in široki legi |
3.2. |
Vaje za barvno razlikovanje dominantnega četverozvoka z obrati v ozki in široki legi |
3.3. |
Vaje za barvno razlikovanje molovega trozvoka z malo septimo in durovega trozvoka z veliko septimo |
3.4. |
Vezave trozvokov s spreminjanjem enega, dveh ali vseh treh akordičnih tonov |
3.5. |
Harmonske zveze: a) s kvintakordi glavnih stopenj |
3. letnik (70 ur)
1. |
RITMIČNA GIBANJA |
1.1. |
Vaje za enakomeren metrični utrip in glasbeni spomin |
1.2. |
Vaje za taktiranje sestavljenih in mešanih taktov |
1.3. |
Vaje za fraziranje ritmičnih gibanj (ritmični vzorci - 56 vzorcev) |
1.4. |
Izvajanje ritmičnih vaj v ustrezni težavnostni stopnji (40 - 50 vaj) |
1.5. |
Ritmično branje (parlato) na glasbeno abecedo in solmizacijo v altovskem c - ključu (18 - 21 vaj) |
1.6. |
Ritmični nareki v ustrezni težavnostni stopnji |
2. |
MELODIČNA GIBANJA
|
2.1. a) |
|
2.2. a) b) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.3. a) b) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.4. a) b) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.5. a) b) |
Zgledi iz glasbenih del |
2.6. |
Kadenčne vaje v vseh možnostih s stabilnimi alteracijami (posameznimi in v kombinacijah) |
2.7. |
Intervalne vaje (16 - 20 vaj) |
2.8. |
Ritmično – melodične enoglasne etude za fraziranje s spremljavo klavirja (16 - 20 vaj) |
2.9. |
Enoglasni in dvoglasni nareki |
2.10. |
Poslušanje in zapisovanje odlomkov glasbenih del (zapisovanje posameznih glasov ali dopolnjevanje nepopolnega ali napačnega zapisa) |
3. |
HARMONSKA GIBANJA
|
3.1. |
Vaje za barvno razlikovanje vseh kvintakordov, sekstakordov in kvartsekstakordov ter dominantnega četverozvoka v ozki in široki legi |
3.2. |
Vaje za barvno razlikovanje molovega kvintakorda z malo septimo, durovega kvintakorda z veliko septimo, zmanjšanega kvintakorda z malo septimo in zmanjšanega kvintakorda z zmanjšano septimo z obrati v ozki in široki legi |
3.3. |
Vezave četverozvokov v ozki legi s spreminjanjem enega, dveh ali treh akordičnih tonov |
3.4. |
Harmonske zveze a) četverozvoki v duru |
3.5. |
Štiriglasno petje vokalnih skladb s teoretično analizo in zavestnim poslušanjem štiriglasja |
4. letnik (70 ur)
1. |
RITMIČNA GIBANJA
|
1.1. |
Vaje za enakomeren metrični utrip in glasbeni spomin |
1.2. |
Vaje za taktiranje z menjavo mere in tempa |
1.3. |
Vaje za fraziranje ritmičnih gibanj (ritmični vzorci - 50 vaj) |
1.4. |
Izvajanje ritmičnih vaj v ustrezni težavnostni stopnji T. Habe: Ritmične vaje (36 - 40 vaj) |
1.5. |
Ritmično branje (parlato) na glasbeno abecedo in solmizacijo v violinskem, basovskem, altovskem in tenorskem ključu (15 - 17 vaj) |
1.6. |
Ritmično branje (parlato) na glasbeno abecedo in solmizacijo z menjavanjem ključev (1 - 5 vaj) |
1.7. |
Ritmično branje glasbenih okraskov (predložki, doložki, trilčki) in okraskov (1 - 4 vaje) |
1.8. |
Ritmični nareki v ustrezni težavnostni stopnji |
2. |
MELODIČNA GIBANJA
|
2.1. |
Petje septakordov, kvintsekstakordov, terckvartakordov in sekundakordov navzgor in navzdol ter z menjavanjem smeri |
2.2. |
Kombinacije različnih oblik četverozvokov v sekvenčnem gibanju |
2.3. |
Melodične vaje z razloženimi četverozvoki in peterozvoki (1 - 14 vaj) |
2.4. |
Melodične vaje z alteracijami (kombinacije stabilnih in labilnih alteracij), izmiki in modulacijami (1 - 17 vaj) |
2.5. |
Vaje za zmanjšani četverozvok |
2.6. |
Melodične vaje z enoharmonično modulacijo (zmanjšani četverozvok, zvečani trozvok in alterirani 6/5) (1 -20 vaj) |
2.7. |
Zgledi iz glasbenih del z ustrezno problematiko (1 - 15 odlomkov) |
2.8. |
Intervalne vaje (1 - 20 vaj) |
2.9. |
Transponirani intervali, tehnične vaje za transponirane intervale v obsegu štirih oktav |
2.10. |
Kadenčne vaje v vseh variantah |
2.11. |
Ritmično melodične enoglasne etude za fraziranje s spremljavo klavirja (11 - 13 vaj). Etude so zapisane z menjavami vseh štirih ključev |
2.12. |
Petje štiriglasnih koralov (v različnih ključih) |
2.13. |
Enoglasni in dvoglasni nareki (v ustrezni težavnostni stopnji) |
2.14. |
Poslušanje odlomkov glasbenih del (zapisovanje posameznih glasov ali dopolnjevanje nepopolnega ali napačnega zapisa) z uporabo walkmana |
3. |
HARMONSKA GIBANJA
|
3.1. |
Vaje za barvno razlikovanje vseh kvintakordov in septakordov s prestavami v vseh legah |
3.2. |
Vaje za barvno razlikovanje dominantnega nonakorda z veliko ali malo nono |
3.3. |
Vezave četverozvokov v ozki legi s spreminjanjem enega, dveh ali treh akordičnih tonov |
3.4. |
Harmonske zveze: a) z uporabo alteriranih akordov (18 - 19 vaj) |
3.5. |
Štiriglasno petje vokalnih skladb s teoretično analizo in zavestnim poslušanjem štiriglasja |
Standard znanj je opredeljen z operativnimi cilji in vsebinami.
Pri učni uri solfeggia je pomembno, da je pouk organiziran, vse izvajanje pa mora biti natančno, v ustreznem tempu, z dobrim metričnim utripom, izostreno intonacijo, hkrati pa tudi muzikalno.
Vsi elementi, ki jih obravnavamo samostojno, naj služijo praktični uporabi v glasbeni literaturi. Učna ura je sicer organizirana po ustaljenem vrstnem redu dela na posameznih področjih, vendar moramo biti pozorni, da ne zaidemo v "šablono", ki lahko dolgočasi tako učitelja kot dijake.
Če dijaki delajo napake, izvajanje ustavimo. Dijaki najprej sami ugotovijo nepravilnost, šele nato jim pojasnimo napako in zakaj smo prekinili izvajanje.
Dve učni uri, ki sta tedensko namenjeni temu predmetu, organiziramo v neprekinjeni učni enoti.
Temu prilagodimo organizacijo vzgojno-izobraževalnega dela.
Vsak učitelj si bo učno delo porazdelil po lastnem preudarku in se bo hkrati prilagajal skupini dijakov - razredu, s katerim dela, vendar naj učna enota vsebuje vsa tri gibanja (ritmično, melodično in harmonsko).
Vsebina vzgojno-izobraževalnega programa za solfeggio zahteva od učitelja sodoben pogled na metodično-didaktično izpeljavo pouka.
Teme vzgojno-izobraževalnega dela so medsebojno povezane in izenačene ter se kot take razvijejo druga iz druge.
Najbolj pa zaživi sočasnost vseh elementov v soočenju z živo instrumentalno in vokalno glasbo.
RITMIČNO DELO
Sprva naj učitelj največjo pozornost nameni ritmičnemu gibanju, posebno
pulzaciji. Ritmična fraza naj bo v začetku enostavna, kasneje pa vse bolj
zahtevna in raznolika.
Za vsako ritmično vajo je obvezna analiza. Ta bo razpoznala osnovne metrične enote, število enot v taktu, binarno ali ternarno deljivost enote, vrsto poddelitve, način taktiranja, razporeditev poudarjenih in lahkih dob ter ritmične posebnosti.
Šele po analizi smo sposobni izbrati ustrezen tempo.
Ritmično delo naj občasno vsebuje elemente improvizacije.
MELODIČNO DELO
Prva melodična gibanja bodo enoglasna. Pred vajami utrdimo lestvične
tone (improviziramo), pojemo kadenčne vaje ali utrdimo skoke v alterirane
tone iz vseh lestvičnih tonov. Vaje morajo biti dijakom teoretično razpoznavne,
tako da ne izgubijo občutkov pripadnosti vsaj trenutni tonaliteti. Veliko
pozornost namenimo spominskemu zvenenju ključnih tonov. Tak način nam bo
v veliko pomoč pri interalnih vajah, katerim pogosto oporo nudi središčni
ton, iz katerega izhajamo od sredine navzgor ali navzdol.
Tako pa se neopazno prelijejo melodična gibanja v harmonska.
HARMONSKA GIBANJA
Uvajalne vaje za akord predstavlja zrcalno širjenje intervalov z enoharmonijo.
Zahtevnost vaj za razložene akorde v obeh smereh povečujemo po posameznih letnikih.
Akorde prepoznavamo po barvnem zvenenju s sočasno predstavo basovega tona in ustreznih razvezih.
Značilne harmonske zveze utrdimo ločeno. Šele kasneje jih igramo (in prepoznavamo) v sklenjeni osem ali šestnajsttaktni vaji.
Vzgojno-izobraževalno delo naslonimo na didaktično literaturo, kasneje pa se preizkusimo in soočimo v stiku z umetniško literaturo vokalne in instrumentalne glasbe domačih in tujih avtorjev.
Če je le mogoče, učitelj izpelje poleg izvedbe še zapis danega zgleda.
Znanje se preverja pisno in ustno.
Predmet se izvaja v tretjem in četrtem letniku po tri ure v skupnem obsegu 210 ur in je eden od temeljnih predmetov tega modula.
Dijaki:
|
3. letnik (105 ur)
|
1. |
OD ZAČETKOV DO IZTEKA RENESANSE (do konca 16. stoletja - Gallus - vzpon instrumentalne glasbe) |
1.1 |
Stil |
1.2 |
Glasba izvenevropskih kultur in antike |
1.3 |
Gregorijanski koral;sekvence, tropusi, liturgična drama; srednjeveško enoglasje na Slovenskem; posvetna glasba srednjega veka |
1.4 |
Začetki in razvoj polifonije v srednjem veku Pariška šola, ars antiqua in ars nova; burgundska in nizozemska šola |
1.5 |
Obdobje renesanse: Josquin, slovenska glasba; oblike glasbenega dela do začetka 16. stoletja |
1.6 |
Novi tokovi v 16. stoletju Glasbena situacija v Evropi; slovenska glasba, protestantska prizadevanja
|
1.7 |
Glasba pozne renesanse Rimska in beneška šola; Palestrina, Orlando di Lasso, Gallus; vzpon instrumentalne glasbe |
2. |
OD ZAČETKA 17. STOLETJA - ZGODNJA BAROČNA GLASBA DO VKLJUČNO VISOKE ROMANTIKE 1850 - R. Schumann, F.B. Mendelssohn, Fr. Chopin |
2.1 |
Zgodnja baročna glasba Vzpon opere; Monteverdi, slovenska glasba v tem času |
2.2 |
Glasba srednjega baroka - vokal in instrumental Evropski mojstri in oblike prizadevanj (Corelli) Barok na Slovenskem (Dolar, Posch), Academia Philharmonicorum |
2.3 |
Glasba poznega baroka Händel, Bach; barok v Sloveniji |
2.4 |
Prehod h klasicizmu Galantni stil; mennheimska šola; Gluck |
2.5 |
Klasicizem poznega 18. stoletja Haydn; Mozart; odmevi klasike na Slovenskem |
2.6 |
Ludwig van Beethoven |
2.7 |
19. in 20. Stoletje |
2.8 |
Obdobje zgodnje romantike |
4. letnik (105 ur)
2.9 |
Obdobje romantike: vokalna glasba Od Schuberta do H.Wolfa; začetki zavestne nacionalne orientacije na Slovenskem (Foerster, Ipavec, Gerbič) |
2.10 |
Obdobje romantike: instrumentalna glasba - Schubert, Chopin |
3. |
POZNA, NOVA ROMANTIKA - J. Brahms, A. Bruckner, Fr. Liszt, H. Berlioz; R. Wagner
|
3.1 |
Obdobje romantike, opera in glasbena drama Verdi; Wagner; |
3.2 |
Prehod v novo stoletje Strauss; Mahler, Debussy; impresionizem; primerjava glasbenih kultur Slovencev z evropskim razvojem |
3.3 |
Nastanek modernih stilnih smeri Ekspresionizem, neoklasicizem in neobarok; nacionalni stili; Schönberg, Stravinski, Bartok (Kogoj, Osterc) |
3.4 |
Glasba po drugi svetovni vojni Avantgardna oziroma nova glasba; predhodniki (Ives, Varese); ultraracionalizem: serialnost, elektronska glasba; antiracionalizem: aleatorika, odprte oblike, eksperimentalna glasba; tendence in perspektive postavantgarde |
3.5 |
Zunajevropski glasbeni vplivi Jazz; I. Nastanek in razvoj afro-ameriške glasbene tradicije II. Tradicionalni jazz III. Moderni jazz |
3.6 |
Popularna glasba |
3.7 |
Glasba in družba Sociološka pogojenost glasbe, družbena funkcija glasbe, vloga ekonomskih in tehnoloških dejavnikov v glasbenem življenju: primerjava s preteklimi obdobji |
Standard znanj je opredeljen z operativnimi cilji in vsebinami.
Vzgojno-izobraževalna vsebina predstavlja smiselno sintezo področij: zgodovina glasbe in spoznavanje glasbene literature. Cilj vzgojno-izobraževalnega procesa, da dosežemo kar najbolj izoblikovano stopnjo samostojnega vrednotenja ob zadostnem zgodovinskem in sociološkem znanju, je bistvena sestavina predmeta - aktivno poslušanje glasbenih primerov, iz katerih mora dijak znati izluščiti bistveno.Predmet se tesno povezuje z vsebinami Solfeggia , Glasbenega stavka in Zbora.
Znanje se ocenjuje pisno in ustno; dijak mora opraviti najmanj eno seminarsko nalogo.
Predmet se izvaja v vseh štirih letnikih po dve uri v skupnem obsegu 280 ur in je eden od temeljnih predmetov tega modula.
Glej skupne splošne cilje instrumentalnega pouka.
1. letnik (70ur)
1. OPERATIVNI CILJI IN VSEBINE TEHNIČNEGA IN MUZIKALNEGA DELA
Preverjanje in nadaljnje obravnavanje osnovnih tehničnih elementov - prstne tehnike, skal, sočasnih in razloženih akordov
Smisel za ton, motiv, frazo, dinamiko in agogiko
Lestvice - diatonične v razdalji oktave, vzporedno in protipremično; 4 oktave kombinirano
Akordi - durovi in molovi četverozvoki in obrati v štirih oktavah, vzporedno, sozvočno in razloženo.
2. ETUDE
Berens op. 61, I., II.
Czerny op. 299 I. in II. zvezek
Czerny op. 821 (vaje transponirati)
Cramer 1. zvezek
3. POLIFONE SKLADBE
Mojstri 17. - 19. stoletja
Bach - Dvoglasne invencije, Dvanajst malih preludijev, Šest malih preludijev
4. KLASIČNE CIKLIČNE OBLIKE
Sonatine
Clementi
Mozart - Dunajske sonatine
Beethoven - Sonatine
Mozart, Haden (lažje sonate)
5. SKLADBE 19. IN 20. STOLETJA
Izbor lažjih skladb (Mendelssohn, Grieg, Čajkovski itd.)
Slovenske klavirske skladbe za mladino
6. PRIMA VISTA IGRA
Letni izpit:
2. letnik (70ur)
1. OPERATIVNI CILJI IN VSEBINE TEHNIČNEGA IN MUZIKALNEGA DELA
Stopnjevanje tempa, vaje za razpetje, vaje za križanje rok, dvojemke sočasno
in razloženo
Izboljšanje tona, večja pozornost na oznake v tekstu
Lestvice - diatonične v razdalji terce vzporedno in kombinirano, kromatična v dveh oktavah vzporedno
Akordi - durovi in molovi četverozvoki v dveh oktavah, protipremično (mala razložitev); dominantni in zmanjšani septakord (mala razložitev)
Durovi in molovi trizvoki z obrati velika razložitev 4 oktave vzporedno
2. ETUDE
Berens op. 61
Czerny op. 299 3. in 4. zvezek
Czerny op. 821 (vaje transponirati)
Cramer 1.,2.zvezek
3. POLIFONE SKLADBE
Bach - Dvanajst malih preludijev, šest malih preludijev, Dvoglasne invencije
4. KLASIČNE CIKLIČNE OBLIKE
Sonatine - Haydn, Mozart (dunajske), Beethoven
Sonate - Haydn( e- mol, G- dur, D- dur)
Mozart - (KV 280, KV 282, KV 283, KV 545)
5. SKLADBE 19. IN 20. STOLETJA
Izbor skladb (Mendelssohn, Grieg, Čajkovski; Chopin itd.)
Slovenske klavirske skladbe za mladino
6. PRIMA VISTA IGRA
Letni izpit:
3. letnik (70ur)
1. OPERATIVNI CILJI IN VSEBINE TEHNIČNEGA IN MUZIKALNEGA DELA
Priprava za veliko razložitev akordov, vaje za skoke, repeticije in razpetja; podrobnejša obravnava pedalizacije
Upoštevanje stilnih, oblikovnih, emocionalnih zahtev pri študiju skladb; preverjanje tega znanja pri samostojno naštudiranih skladbah
Lestvice - diatonične v razdalji terce in sekste vzporedno in kombinirano; kromatična v razdalji oktave, 4 oktave vzporedno
Akordi - durovi in molovi trizvoki z obrati vzporedno (velika razložitev) - 4 oktave
dominantni in zmanjšani septakord mala ali velika razložitev, 2 oktavi vzporedno
2. ETUDE
Czerny op. 299
Czerny op. 821
Cramer - Bülow 1. in 2. zvezek
Czerny op. 740 1. zvezek
3. POLIFONE SKLADBE
Bach - dvoglasne invencije, Fugete, Francoske suite
4. KLASIČNE CIKLIČNE OBLIKE
Beethoven - Sonate( op.49 št.1, op.76, op.14 št.1)
Sonatine - Haydn, Mozart, Beethoven
Sonate - Haydn št. 14 (e mol), št. 17 (D dur) in druge
Mozart KV 282, 283, 545
Variacije, Rondoji, Fantazije( Haydn,Mozart, Beethoven)
5. SKLADBE 19. IN 20. STOLETJA
Izbor skladb iz svetovne literature
Slovenske skladbe
6. PRIMA VISTA IGRA
7. TRANSPONIRANJE ETUD IN SPREMLJAV
8. SAMOSTOJNA IZBIRA IN ŠTUDIRANJE SKLADB
9. SPREMLJAVE PEVCEV IN INSTRUMENTALISTOV
Letni izpit:
4. letnik (70ur)
1. OPERATIVNI CILJI IN VSEBINE TEHNIČNEGA IN MUZIKALNEGA DELA
Stopnjevanje in izpopolnjevanje vseh tehničnih elementov iz prejšnjih poglavij
Podrobnejša obravnava sonatne oblike, študij spremljav, sposobnost prilagajanja in podrejanja solistu
Lestvice - diatonične v razdalji sekste vzporedno in kombinirano
Akordi - septakordi in obrati 4 oktave vzporedno
Oktave - etude (Biehl, Tausing)
2. ETUDE
Clementi
Czerny op. 821
Cramer - Bülow 3. in 4. zvezek
Czerny op. 740, 2. zvezek
Moszkowsky op.72, noscheles op.70
3. POLIFONE SKLADBE
Haendel
Scarlatti - Sonate
Bach - Francoske suite, Troglasne invencije, WTK 1. zvezek
4. KLASIČNE CIKLIČNE OBLIKE
Sonate: Haydn št. 10 (F dur), št. 25 (Es dur)
Mozart KV 330, 332, 333
Beethoven op. 14 št. 1, 2
Variacije, Rondoji: Haydn, Mozart, Beethoven
5. SKLADBE 19. IN 20. STOLETJA
Svetovne in slovenske
6. PRIMA VISTA IGRA
7. TRANSPONIRANJE ETUD IN SPREMLJAV
8. SAMOSTOJNA IZBIRA IN ŠTUDIRANJE SKLADB
9. SPREMLJAVE PEVCEV IN INŠTRUMENTALISTOV
Letni izpit:
Standard znanj je opredeljen z operativnimi cilji in vsebinami.
Dijaki morajo biti sposobni slediti zahtevam učnega načrta pri predmetih glasbeni stavek in spremljava zbora ter solistov, zato se vsebine povezujejo predvsem s temi naštetimi področji.
Bistveni elementi klavirskega pouka so: igra z lista (prima vista), transponiranje skladb in spremljav in samostojno študiranje del iz različnih stilnih obdobij. Priporočljivo je tudi igranje preprostih, kasneje tudi zahtevnejših kompozicij (npr. narodnih pesmi) po posluhu z ustrezno spremljavo.
Seveda je za to potrebna določena tehnična sposobnost. Najnujnejše prvine so zajete v učnem načrtu, vendar jih ni potrebno razviti do take preciznosti, kot so zahtevane pri klavirju kot glavnem predmetu.
Ob zaključku šolanja pa mora dijakovo znanje ustrezati predelani tvarini dveh razredov na klavirskem oddelku.
ORKESTER: |
HARFA, VIOLINA, VIOLONČELO, KONTRABAS, FLAVTA, OBOA, KLARINET, FAGOT, SAKSOFON, ROG, TROBENTA, POZAVNA, TUBA, TOLKALA |
ZBOR: |
GLASBENI STAVEK, KLAVIR, PETJE, ORGLE, HARMONIKA, KITARA IN DRUGI INŠTRUMENTI, KI NISO VKLJUČENI V ORKESTER |
Pouk zbora oziroma orkestra poteka v drugem, tretjem in četrtem letniku v skupnem obsegu 210 ur in predstavlja pomembno dopolnilno izobraževanje in povezovalno vlogo s temeljnimi predmeti.
Dijaki, ki so vključeni v A modul glasbene smeri, obiskujejo ZBOR.
Dijaki:
2., 3., 4. letnik
A. |
ZBOR |
1. |
Vsaka vaja je celostna enota, ki vključuje vaje za sproščanje, vokalno tehniko, študij literature s poudarkom na fraziranju, razumevanju dela in čustveni odzivnosti izvajanega dela (interpretaciji). |
2. |
Zborovodja naj pevcem vzgaja pravilen občutek za: |
3. |
Izbira programa: Dirigent zbora izbira program po zmožnostih zbora, zasedenosti posameznih glasov, velikosti celostne zasedbe in po vseh posebnostih, ki se pojavljajo z vsako generacijo novih pevcev ob menjavi šolskega leta. |
4. |
Pesmi naj bodo izbrane z ozirom na glasovne zmožnosti mladih pevcev. Posebno pozornost namenimo tistim pevcem, ki so v razvojnem obdobju, da ne pride do forsiranja in s tem do poškodb pevskega organa. |
5. |
Program naj obsega polifone skladbe (G. P. De Palestrina, O. Di Lasso, itd.), dela iz obdobja romantike (doseganje zlitosti akordov in glasov), Brahmsa, Mendelssohna, sodobne skladbe in ljudske pesmi v umetniški obdelavi. |
6. |
Pevci se obvezno seznanijo s slovensko zakladnico vokalne glasbe (Gallus, Prenner, Lajovic, E. Adamič, Kogoj, itd.). |
7. |
Zaradi večje motivacije so potrebni javni nastopi. |
B. |
ORKESTER (simfonični, jazz, pihalni)
|
2., 3., 4. letnik
1. |
Tuje skladbe: Chr.W.Gluck Ifigenija na Avlidi (uvertura) J.Chr.Bach: Simfonija D-dur G.F. Telemann: Ouverture D-dur J.Haydn: Simfonija št. 85 Es dur, št. 94 G dur, št. 104 D dur L.van Beethoven: Egmond, uvertura, Prometej, uvertura, 1. Simfonija v C-duru, Fantazija na klavir, zbor in orkester v c molu F.Schubert: Italijanski uverturi, Simfonija št. 3, Simfonija št. 8 I.Sibelius: Finlandia, Valse triste G.Bizet: Arležanka E.Grieg: Norveški plesi op. 64 I.Borodin: V srednji Aziji J.Brahms: Madžarski plesi A.Dvorak: Slovanski plesi št. 4, št. 8, Simfonija št. 8 |
2. |
Skladbe slovenskih skladateljev: J.K.Dollar: Sonata a 4, Balleti a 4 K.Mašek – U.Krek: Judit (uvertura) F.Gerbič: Kres (uvertura) S.Premrl: Scherzo, Tri pastorale B.Ipavec: Serenada E.Adamič: Tatarska suita, Suita iz moje mladosti A.Lajovic: Pesmi jeseni (pesmi) S.Osterc: Religioso iz Suite za godala, Ouverture classique M.Kozina: Baletna suita (uvertura), Davnina (simfonična pesnitev) D.Škerl: Simfonieta P.Ramovš: Slavnostna uvertura, Finale za simfonični orkester |
3. |
Orkester vsakoletno spremlja najboljše soliste. Namen: Pri izboru programa je potrebno vendarle upoštevati vsakoletno zasedbo v orkestru, tako z ozirom na številčnost, na zasedenost posameznih orkestralnih skupin kot tehnične zmožnosti dijakov - izvajalcev. Predvsem ne pretiravajmo s tehnično zahtevnostjo posameznih programov! |
Standard znanj je opredeljen z operativnimi cilji in vsebinami.
Z delom v orkestru se dijaki seznanjajo z orkestralno prakso, posebej z branjem z lista. Seznanjajo se z vsemi glasbenimi elementi: ritmom, intonacijo, dinamiko, artikulacijo in drugimi, ki jih izvajajo skupinsko.
Dijaki praktično uporabljajo znanje, ki so ga pridobili pri pouku inštrumenta (glavnega predmeta), komornih vajah in pri drugih predmetih. Med izobraževanjem na srednji glasbeni stopnji osvojijo osnovne principe igre v orkestru in se na ta način usposabljajo za igranje v poklicnih ansamblih in orkestrih. Pri orkestralnih vajah spoznajo sestavo orkestra (simfoničnega, pihalnega, jazz orkestra), vlogo dirigenta, koncertnega mojstra, vodij skupin; spoznajo se z nalogami posameznih skupin in z vlogo orkestra pri spremljavi solistov. Z nastopanjem na koncertih in drugih manifestacijah si dijaki pridobivajo prakso glavnega nastopanja, kar je pomembno pri nadaljnjem šolanju.
Vsakoletne novince v orkestru je treba seznaniti z osnovnimi pravili orkestrske igre, z načinom sedenja in razporedom skupnih inštrumentov. Potrebno jih je seznaniti z osnovnimi znaki dirigiranja, kot so pripravljalni gib, znaki za dinamiko, artikulacijo, prekinitev tona. Včasih je treba z njimi delati na posebnih vajah, da se tako lažje priključijo starejšim dijakom.
Pri godalcih je treba oblikovati smisel za enake poteze, ne samo glede smeri gibanja, temveč tudi glede mesta in načina uporabe loka, z izenačenostjo potez, homogenostjo zvoka in drugih elementov skupnega igranja, zlasti intonacije in ritma.
Pri pihalcih in trobilcih moramo vztrajati poleg čiste intonacije pri natančnem fraziranju tudi pri artikulaciji, nastavku, skupnih vstopih in usklajevanju glede na preostali del ansambla.
Delo v posameznih skupinah je potrebno zaradi obvladovanja posameznih skladb. Na ta način posamezne skupine obvladajo precizneje posamezne tehnične in muzikalne zahtevnejše probleme.
Te posebne, ločene vaje ne smejo trajati dalj časa, morajo se menjavati s skupnimi vajami, na katerih dijaki vidijo rezultate dosedanjega dela.
To je pomembna motivacija za delo v orkestru; obenem pa se dvigne zanimanje za razumevanje in smisel za delo. Posebno pozornost je treba posvetiti branju z lista. Treba je izbirati lahke skladbe, pri katerih dijak ne bo imel tehničnih problemov, na ta način bodo dijaki imeli takoj pregled nad celotno kompozicijo, vsaj v osnovnih potezah.
Še enkrat bi bilo potrebno poudariti važnost dobro izbranega programa. Ta mora biti kvaliteten, za dijake koristen in zanimiv, zlasti pa tehnično dostopen. Pretirano dolgo vadenje pretežkih vaj za en sam nastop letno bo manj koristilo kot pa pogosto nastopanje z manj zahtevnimi deli.
Uspešno nastopanje pred občinstvom je najboljši stimulans za bodoče glasbenike, pri katerih je treba doseči, da se razvije interes in ljubezen do tega predmeta.
V zbor in orkester so vključeni vsi dijaki. Tako so v zboru dijaki A modula, iz B pa tisti, ki imajo za glavni predmet: petje, klavir, harfo in kitaro, ter dijaki, ki niso vključeni v orkester. Vsi ostali instrumentalisti se vključujejo v orkester in komorno igro.
Posebnost dela z zborom ali orkestrom je v tem, da so v obliki skupinskega muziciranja vključeni hkrati dijaki več letnikov.
Zbor se vsako leto oblikuje glede na število pevcev in razmerje med glasovi (dekliški, troglasni in štiriglasni mešani).
Delo mora biti planirano na daljši rok.
V primerih, da na šoli ni mogoče sestaviti ustrezne skupine(zborovske ali orkestralne), mora samostojno na šoli delovati v manjši sestavi, vendarle v taki, da še vedno predstavlja orkestralno oziroma zborovsko in ne komorno zasedbo. V tej zasedbi morajo biti obvezno godala – zborovsko zasedena, inštrumenti ostalih skupin pa so izbrani glede na izvajani program. Realizacija tega predmeta v okviru zunajšolskih skupin ni možna.
Dijaki opravljajo letni nastop.