SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: FINOMEHANIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.

1. Ime predmeta

PRAKTIČNI POUK

S predmetnimi področji:

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

198

 

198

2.

462

 

462

3.

224

 

224

Skupaj

884

 

884

3. Usmerjevalni cilji

Dijaki pridobijo praktična znanja za opravljanje dela poklicne usmeritve. Teoretična znanja znajo uporabiti v praksi. Usposobijo se za opravljanje poklica (vzdrževanje, popravilo, izdelava, montaža in demontaža, izvajanje varilskih del, dela na strojih in uvajanje delovnih sredstev v proizvodnjo). Obvladajo tudi diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje in popravilo strojev ter naprav (njihovih sklopov, delov).

Dijaki:

4. Operativni cilji

1. letnik
Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

Priprava dela:

     

- spoznavanje delovnega mesta,

- zdravje in varnost pri delu,

- tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija.

Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije.

Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu.

Ogled delavnic in spoznavanje delovnih mest.

Ogled različnih vrst tehnično- tehnološke dokumentacije.

Merjenje in kontrola:

     

- splošna navodila pri merjenju,

- vrednotenje meritev,

- uporabnost meritev,

- merjenje dolžin,

- merjenje kotov,

- kontrola meril.

Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico.Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati.

Razvijajo odnos do merilnega orodja, natančnost in vestnost pri rokovanju z njim.

Uporaba merilnih pripomočkov, kot so:

- pomična merila,

- mikrometri,

- merilne ure,

- merske kladice,

- univerzalni kotomeri,

- sinusna ravnila,

- libela.

Zarisovanje:

     

- delovna navodila in pravila pri zarisovanju,

- zarisovalno orodje,

- zarisovanje oblike in točkanje.

Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor.

Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle, točkala, žigosne številke.

Osnove odrezavanja:

     

- piljenje, žaganje, strganje,

- vrtanje, grezenje in povrtavanje,

- brušenje vijačnih svedrov,

- vrezovanje notranjih in zunanjih navojev.

Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov.

Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov.

Osnove preoblikovanja:

     

- značilnosti in postopki preoblikovanja,

- krivljenje in upogibanje pločevine.

Dijaki poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino ter žico v hladnem stanju.

Navajajo se na uporabo različnih ročnih orodij in priprav.

Ročno orodje in različni pripomočki za preoblikovanje.

Toplotna obdelava:

     

- značilnosti in postopki toplotne obdelave,

- žarjenje obdelovancev različnih materialov,

- kaljenje in popuščanje jekel,

- ugotavljanje trdote materialov.

Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave,

žarjenje ter kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.

Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav.

Uporaba peči za toplotno

obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora.

Spajanje:

     

- značilnosti in postopki spajanja,

- priprava varjencev,

- uporovno varjenje,

- plamensko varjenje,

- električno obločno varjenje,

- posebni postopki spajanja (lepljenje, lotanje…).

Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti.

Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine.

Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja.

Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas.

Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino.

Varilniki za varjenje

MAG, TIG, ERO.

Točkovno varjenje,

plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik, naprave za

spajanje umetnih mas.

Površinska zaščita:

     

- značilnosti in postopki površinske zaščite,

- priprava materiala za zaščito,

- zaščita z barvami in laki,

- zaščita s kemijsko prevleko.

Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko.

Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

Uporaba kabine za barvanje.

Vzdrževanje in montaža:

     

- namen vzdrževanja,

- vzdrževanje orodja, strojev in naprav.

Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.

Navajajo se na sprotno vzdrževanje orodij in opreme.

Razvijajo občutek odgovornosti za delovna sredstva.

Pregled in ureditev strojev ter delovnih mest.

Čiščenje in mazanje delovnih naprav.

2. letnik

vsebine in informativni cilji

formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

odrezovanje - osnove

     
  • ponovitev snovi iz prvega letnika,
  • nastanek odrezka,
  • koti rezalnega orodja.

Dijaki ponovijo in utrdijo znanja o odrezovanju, ki jih pridobijo v prvem letniku.

Spoznavajo pomen zakonitosti odrezavanja.

VAJE:

- merjenje kotov na rezalnem orodju.

razrez materiala:

     
  • strojno žaganje,
  • strojni razrez pločevin in profilov.

Seznanijo se z delovnimi mesti. Upoštevajo varnostne predpise.

Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije.

VAJE:

  • priprava delovnega mesta,
  • rokovanje in zagon strojev.

struženje:

     
  • izbira hitrosti,
  • izbira pomikov,
  • vpenjanje orodja,
  • vpenjanje obdelovanca,
  • struženje enostavnih izdelkov po delovni dokumentaciji,
  • vzdrževanje obdelovalnega stroja.

Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo in razlikujejo različne stružne nože. Spoznajo dele stružnice in so jo sposobni zagnati. Znajo ravnati s strojem. Sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca. Samostojno izdelajo enostaven izdelek na stružnici. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja. Upoštevajo varnostne predpise.

Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije.

VAJE:

  • priprava delovnega mesta,
  • rokovanje in zagon stružnice,
  • vzdrževanje stružnic,
  • plano struženje,
  • vzdolžno struženje,
  • notranje in zunanje struženje,
  • vrtanje na stružnici,
  • rezanje navojev na stružnici,
  • struženje v lineti,
  • struženje v plani plošči.

rezkanje:

     
  • osnove rezkanja - istosmerno, protismerno,
  • vpenjanje orodja,
  • vpenjanje obdelovanca,
  • frezanje enostavnih oblik,
  • vzdrževanje obdelovalnega stroja.

Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo in razlikujejo različna frezala. Seznanijo se z rezkalnim strojem in njegovimi deli. Sposobni so ravnati s strojem, vpenjati orodje in obdelovanec. Znajo uporabljati delilnik. Samostojno izdelajo izdelek na frezalnem stroju. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja. Upoštevajo varnostne predpise.

Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije.

VAJE:

  • zagon stroja – vklapljanje, izklapljanje,
  • vpenjanje orodja in obdelovancev,
  • izbira rezalnih hitrosti in pomikov,
  • vzdrževanje stroja,
  • čelnovaljčno rezkanje ravnih površin,
  • rezkanje utorov.

brušenje:

     

 

  • namen brušenja,
  • izbira hitrosti,
  • izbira pomikov,
  • vpenjanje orodja,
  • vpenjanje obdelovanca,
  • brušenje izdelkov različnih oblik,
  • vzdrževanje obdelovalnega stroja,
  • nevarnosti pri delu.

Dijaki se seznanijo z delovnim mestom. Spoznajo lastnosti brusilnih strojev in njihovih delov. Spoznajo in razlikujejo različne bruse. Znajo ravnati s strojem. Sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca Samostojno obdelajo izdelek na brusilnem stroju. Ocenjujejo kvaliteto obdelanih površin z brušenjem. Predvijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja. Upoštevajo varnostne predpise.

Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

Razvijajo občutek za kvaliteto površin in odnos do izdelkov.

VAJE:

  • upravljanje in zagon brusilnega stroja,
  • vpenjanje brusilnega koluta,
  • vpenjanje obdelovancev,
  • centriranje brusilnega koluta,
  • poravnavanje in profiliranje brusnih kolutov,
  • brušenje na vodoravnem brusilnem stroju,
  • okroglo brušenje.

vrtanje, povrtavanje in grezenje:

     
  • vrste obdelovalnih strojev,
  • ostrenje svedrov,
  • nastavitev vrtilnih hitrosti,
  • vrtanje, grezenje, povrtavanje lukenj,
  • nevarnosti pri delu.

Poznajo različne vrtalne stroje in njihovo delovanje. Znajo ostriti svedre in nastaviti ustrezno vrtalno hitrost. Poznajo nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem in obvladajo zaščito ter ukrepe (prvo pomoč) ob morebitni nesreči pri delu.

Privzgojijo si čut za opravljeno delo in odgovoren odnos do delovnih sredstev.

VAJE:

  • pravilna uporaba vrtalnega orodja.

Elektroerozivna obdelava:

   
  • vaje priprave obdelovanca,
  • vaje rezanja z erozijskim strojem,
  • vaje izdelave elektrode za izžiganje,
  • vaje izžiganja gravure.

Poznajo uporabnost erozijskih postopkov. Znajo nastaviti tehnološke parametre in izvesti postopek zahtevane tehnološke operacije.

Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

  • CNC-erozijski rezalnik,
  • stroj za potopno erozijo.

Cnc-stroji:

   
  • vaje vpenjanja in prednastavljanja orodij,
  • vaje vpenjanja obdelovancev,
  • vaje izdelave programa,
  • praktične vaje na proizvodni cnc-stružnici,
  • praktične vaje na proizvodnem cnc-frezalnem stroju.

Poznajo prednosti cnc-strojev. Znajo brati in napisati manj zahteven program ter izdelati izdelek z uporabo cnc-proizvodnega stroja.

Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

Uporaba kompleta didaktične opreme za izvajanje pouka CNC- tehnologije.

Produkcijska stroja:

  • CNC-frezalni stroj,
  • CNC-stružnica.

elektroenergetika:

     
  • varstvo pri delu -
  • vpliv električnega toka na človeško telo, zaščitni ukrepi pred preveliko napetostjo dotika,
  • mehko lotanje,
  • snemanje izolacije ter izdelava zank in ušesc,
  • električni tokokrog,
  • v električni tokokrog vključeni relekontaktor in končno stikalo,
  • univerzalni merilni instrument.

Dijaki se seznanijo z električno napetostjo, jakostjo električnega toka, trajanjem električnega toka, frekvenco, z upornostjo tal in človeškega telesa.

Poznajo zaščitne ukrepe pred previsoko napetostjo dotika.

Naučijo se postopka mehkega spajkanja.

Znajo izbrati ustrezno orodje, strokovno sneti izolacijo in pravilno izdelati ušesce, pri čemer poskrbijo za varen potek dela.

Spoznajo delovanje kontaktorja in končnega stikala ter možnosti nastopa različnih napetosti. Spoznajo montažo zaščitne diode pri relejih enosmernih napetosti.

Naučijo se merjenja z univerzalnim merilnim instrumentom.

Oblikujejo odnos do dela z električnimi napravami. Seznanijo se s hitrim ukrepanjem pri morebitni nesreči in nudenjem prve pomoči.

Razvijajo odgovornost do izvajanja dela in varstvenih ukrepov.

Razvijajo ročne spretnosti in motorične sposobnosti.

Znajo brati načrte, navajajo se na natančnost in upoštevajo predpise.

Izvajajo, dopolnjujejo in obnavljajo svoje znanje iz varstva pri delu.

Spajkalnik naj ima možnost regulacije temperature.

Vajo preizkusijo pod električno napetostjo, ki je lahko večja od 50 V.

elektronika:

     
  • pasivni elektronski elementi (upori, kondenzatorji, tuljave in transformatorji),
  • diode (diode, mostična vezava),
  • osciloskop (oblike električnih signalov),
  • usmerjanje in glajenje (usmernik, glajenje napetosti),
  • izdelava tiskanega vezja (tiskano vezje, izdelava tiskanega vezja, spajkanje na tiskano vezje, smd-elementi),
  • tranzistor (tranzistor, tranzistor kot stikalo, tranzistor kot ojačevalnik),
  • tyristor, diac, triac (regulacija napetosti s tyristorjem, regulacija napetosti s triacim in z diacom).

Prepoznajo vrsto pasivnega elektronskega elementain označevanje.

Poznajo različne vrste diod, znajo uporabljati kataloge proizvajalcev in poiskati ekvivalente.

Spoznajo merjenje z opazovanjem signala.

Poznajo vezja za usmerjanje in glajenje napetosti, spoznajo tiskano vezje in postopke izdelave, način montaže, spajkanje elementov, znajo zamenjati element v tiskanem vezju.

Poznajo različne vrste tranzistorjev, znajo izmeriti in nastaviti delovno točko.

Spoznajo osnovne lastnosti tyristorja, diaca, triaca.

Razvijajo sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov.

Spoznavajo pomembnost tehnične dokumentacije.

Razvijajo strokovnost in natančnost.

Demonstracijski panoji, katalogi proizvajalcev.

Osciloskop, eksperimentalna

plošča z elementi, simuliranje napak.

Ustrezen prostor z opremo (jedkanje).

postopek pri servisni dejavnosti:

     
  • stik s stranko,
  • dokumentacija in finomehanična naprava,
  • uporaba servisne dokumentacije pri konkretnih finomehaničnih napravah,
  • predračun in kalkulacija.

Seznanijo se z ustreznim načinom vzpostavljanja stika s stranko. Od nje znajo pridobiti potrebne informacije, da laže diagnosticirajo problem.

Poznajo tehnično in servisno dokumentacijo za nekaj tipičnih finomehaničnih naprav ter praktično uporabo v servisnem posegu.

Spoznajo se z dejavniki, ki vplivajo na ceno storitve, in s cenikom storitev.

Poznajo kataloge rezervnih delov s pripadajočimi ceniki.

Seznanijo se z izdelavo kalkulacije.

Naučijo se iskati informacije iz servisne dokumentacije.

Naučijo se sistematičnega postopka pri servisni dejavnosti in natančnosti pri delu.

Spoznavajo načine sporazumevanja s strankami (pomembna vljudnost, potrpežljivost).

Spoznajo pojem konkurenčnosti.

Pouk poteka v servisnem okolju.

Pri spoznavanju stika s stranko gre za »igro vlog«.

Na osnovi izdelave kalkulacij dobijo občutek za vrednost svojega dela.

3. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

Elektrotehnika:

     
  • analogna vezja (izmenični ojačevalniki, povezava stopenj ojačevalnika, močnostni ojačevalniki, oscilatorji, operacijski ojačevalniki),
  • digitalna integrirana vezja (osnovna logična vrata, digitalne komponente, impulzna vezja, koderji, dekoderji, števci, vezja z digitalnimi ic),
  • pretvorniki (induktivni, kapacitivni, optični, temperaturni),
  • hlajenje polprevodniških elementov (pomen hlajenja, vrste hladilnih teles, montaža polprevodnikov na hladilno telo),
  • stabilizacija, regulacija napetosti in toka (integrirana vezja za stabilizacijo in regulacijo napetosti ter toka, preklopni stabilizatorji),
  • krmilja in regulacije (vezja v krmilni tehniki, zvezne in nezvezne regulacije, elementi, regulacijske zanke, regulatorji, elektropnevmatska in elektrohidravlična krmilja, krmilniki).

Dijaki prepoznajo vezja za izmenične signale, spoznajo vezja močnostnega ojačevalnika in kataloge integriranih vezij.

Prepoznajo osnovna vezja z operacijskimi ojačevalniki.

Znajo zamenjati neuporabno integrirano vezje.

Prepoznajo družine digitalnih vezij in znajo uporabiti katalog proizvajalcev.

Znajo izdelati digitalna vezja, izvajati meritve in odpravljati napake v vezju.

Prepoznajo tip pretvornika in znajo oceniti princip ter natančnost pretvorbe. Znajo ločiti krmilne tokokroge od napajalnih.

Znajo zamenjati neuporaben pretvornik.

Razumejo pomen hlajenja in znajo iz kataloga izbrati ustrezno hladilno telo.

Znajo pravilno izvesti montažo in demontažo polprevodniškega elementa na hladilno teko.

Prepoznajo vezja za stabilizacijo in regulacijo. Znajo analizirati delovanje sklopa.

Prepoznajo vezja krmilne tehnike in znajo izvesti enostavno krmilje.

Znajo povezati elemente enostavnejšega krmilnega sistema. Znajo čitati načrte krmilij.

Ločijo zvezno in nezvezno regulacijo.

Razvijajo sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov.

Spoznavajo pomembnost tehnične dokumentacije.

Razvijajo strokovnost in natančnost.

Učilnica z ustrezno opremo.

Eksperimentalna plošča z elementi.

Demonstracijski pano.

Specialna učilnica za digitalno

tehniko krmilja in regulacije.

razstavljanje in sestavljanje finomehaničnih elementov, sklopov in naprav:

     
  • delovni postopki pri montaži,
  • orodja in naprave pri montaži;
  • kovičenje pločevinastih delov,
  • demontaža in montaža mehanizmov,
  • izbira nadomestnih delov po katalogu in njihova montaža,
  • čistilna in mazalna sredstva, postopki dela pri čiščenju ter mazanju.

Spoznajo razstavljanje in sestavljanje posameznih elementov in sklopov finomehaničnih naprav, kot so: pisalni stroji, fotokopirne naprave, faksimilne naprave, računske naprave, registrske blagajne, tehtnice, šivalni stroji, tiskalniki, igralni avtomati, mali gospodinjski aparati, bela tehnika, merilne naprave, zdravstveni in zobozdravstveni aparati, optični pripomočki ipd.

Poznajo tehnološki postopek dela pri montaži.

Znajo izbrati rezervne dele iz katalogov in jih zamenjati.

Znajo izbrati čistilna sredstva in maziva ter izvesti čiščenje in mazanje. Kvaliteto opravljenega dela znajo nadzorovatii z ustreznimi merilnimi in s kontrolnimi napravami.

Razvijajo sposobnost za strokovnost, občutek za red in urejenost ter varčnost in ekonomičnost.

Razvijajo občutek pripadnosti poklicu.

 

5. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:

6. Povezanost z drugimi predmeti

Praktični pouk se navezuje na strokovno teoretične predmete, pri katerih dijak pridobi teoretične osnove in jih nadgradi s praktičnimi znanji.

Znanje

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanje

Gradiva

Osnove strojništva

Tehnologija

Gradiva posameznih strojnih elementov

Materiali v elektrotehniki in strojegradnji

Tehnološke lastnosti gradiv

Obdelovalne tehnologije

Osnove strojništva

Tehnologija

Fizika, mehanika

Obdelovalne tehnologije

Osnovni obdelovalni postopki

Zdravje in varstvo pri delu

Osnove strojništva

Tehnologija

Fizika, mehanika

Varnostni ukrepi pri delu

Ekonomika in organizacija dela

Osnove strojništva

Tehnologija

Informatika, CAD

Organizacija dela in kvaliteta proizvodov