SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: FARMACEVTSKI PROCESNIČAR

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

STROJESLOVJE IN REGULACIJE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

105

35

140

2.

70

35

105

3.

68

34

102

skupaj

243

104

347

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

Dijaki se delijo v skupine v 1. letniku pri 18 urah; v 2. letniku pri 18 urah; v 3. letniku pri 34 urah.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu dijaki:

  • obvladajo osnovna znanja o vrstah tehničnih risb in njih uporabi,

  • znajo uporabiti in narisati enostavne delavniške risbe strojnih delov in sestavne risbe manjših sklopov,

  • pridobijo temeljna znanja in spretnosti za učinkovito uporabo sodobne informacijske tehnologije,

  • razvijajo spretnosti učinkovitega iskanja, vrednotenja in hranjenja podatkov,

  • znajo  uporabljati urejevalnik besedil in se seznanijo s programom za urejanje preglednic,

  • poznajo osnovne lastnosti materialov ter načine in vrste obdelave,

  • obvladajo osnove energetike in klimatizacije,

  • spoznajo osnove s področja elektrotehnike in elektronike,

  • osvojijo osnovna znanja o elektronskih elementih, krmiljih in regulacijah,

  • naučijo se razlikovati regulacijske od krmilnih sistemov, spoznajo uporabnost in točnost različnih tehnologij regulatorjev,

  • pridobijo osnovna znanja s področij hidravlike in pnevmatike s poudarkom na zgradbi, funkciji, vzdrževanju in priključitvi hidravličnih in pnevmatičnih naprav,

  • razumejo princip delovanja posameznih naprav in sistemov,

  • spoznajo osnovne merilne tehnike in delovanje različnih vrst merilnikov,

  • razvijajo spretnosti za praktično delo z elektronsko opremo,

  • spoznavajo napake pri merjenju in znajo presojati rezultat,

  • učijo se uporabljati računalniški medij neposredno pri meritvah, za obdelavo podatkov in kot orodje pri pripravi poročil,

  • spoznavajo delo v industrijskih razmerah,

  • spoznajo namen , pomen in vsebine vzdrževanja strojev in naprav,

  • učijo se komunicirati s strokovnjaki z drugih področij v delovni skupini,

  • pridobijo občutek odgovornosti za razvoj, varčevanje z vsemi oblikami energije in varno delo,

  • razvijajo ekološko zavest.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    1. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Tehnična dokumentacija

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna osnove tehnične in tehnološke dokumentacije;

  • razlikuje delavniške in sestavne risbe;

  • loči formate risb in osvoji osnove pisav;

  • zna uporabljati različne oblike in debeline črt;

  • obvlada pravila kotiranja;

  • loči izometrično in dimetrično projekcijo;

  • pozna pravila risanja prerezov in z vajo pridobiva prostorsko predstavo;

  • razume uporabo šrafure pri risanju prerezov;

  • razume pomen toleranc;

  • zna čitati in uporabiti enostavne delavniške , sestavne, montažne risbe;

  • zna uporabiti enostavna tehnična navodila;

  • Se zave pomena tehničnega risanja za razumevanje delovanja posameznih delovnih strojev.

    Razvija prostorsko predstavo.

    Vaja:

  • kotiranje teles ter branje risb iz mer,

  • risanje projekcij.

  • Materiali

     

     

     

  • pozna kovinske in nekovinske materiale;

  • spozna lastnosti posameznih vrst kovin, posebej proti kemičnim vplivom odpornih jekel;

  • pozna označevanje jekel;

  • spozna lastnosti nekovinskih materialov, posebej skupino plastov;

  • Se zave pomena uporabe ustreznega materiala v farmacevtski industriji, posebej delov, ki so v direktnem stiku z aktivno učinkovino.

    Vaja:

  • preizkušanje materialov.

  • Strojni elementi

     

     

     

  • zna opredeliti vrste obremenitev;

  • pozna elemente za razstavljive zveze;

  • pozna elemente za nerazstavljive zveze;

  • pozna vrste vzmeti;

  • pozna strojne elemente za prenos vrtilnih gibanj;

  • pozna vrste ležajev in tesnil;

  • pozna elemente za pretvarjanje gibanja;

  • zna opredeliti pojem strojni element;

  • loči vrste obremenitev (natezna, tlačna, strižna, upogibna, zvojna in  uklonska napetost )in jih razloži;

  • razlikuje elemente za razstavljive (vijaki, zatiči, sorniki, zagozde) in nerazstavljive (zakovi, zvari, spajkanje, lepljenje) zveze;

  • se uči spajati sestavne dele z vijaki, maticami in varovalnimi elementi;

  • spozna delitev vzmeti po vrsti napetosti v materialu, po vrsti zunanje obremenitve, definira karakteristiko vzmeti;

  • Razvija sposobnost sporočanja s skico.

    Vaja:

  • branje risb,

  • spajanje sestavnih delov z vijaki, maticami in varovalnimi elementi,

  • skiciranje elementov.

  •  

  • razlikuje posamezne vrste delov za prenos vrtilnih gibanj (osi, gredi, sklopke, jermenski, verižni, zobniški prenosi);

  • razloži praktične primere uporabe posameznih vrst delov za prenos;

  • razlikuje različne vrste ležajev in tesnil, razloži praktične primere uporabe;

  • spozna pretvarjanje premočrtnega gibanja v rotacijsk in obratno, razloži praktične primere;

  • zna skicirati in razložiti delovanje in uporabo elementov;

  •    

    Sklopi strojev

     

     

     

  • pozna osnovne sklope;

  • pozna različne tipe mehanizmov in osnove delovanja;

  • spozna posamezne sklope strojev;

  • zna uporabiti tehnična navodila;

  • zna kontrolirati medsebojne lege sestavnih delov in sklopov;

  • razlikuje prenosni, izvršilni, energetski in krmilni mehanizem,

  • Se zna s pomočjo tehniških simbolov strokovno izražati.

    Vaja:

  • razstavljanje in sestavljanje enostavnih sklopov (reduktor, centrifugalna črpalka ipd.).

  • Stroji v farmacevtski industriji

     

     

     

  • pozna osnovne značilnosti strojev za izdelavo zdravil,

  • seznani se z osnovnimi tipi strojev, ki se uporabljajo pri izdelavi zdravil (stroji za izdelavo polizdelka, kot so procesne naprave, sušilniki, granulatorji ipd in stroji za izdelavo in pakiranje izdelka, kot so tabletirke, kapsulirke, polnilno zapiralni stroji, pakirni blister stroji, stroji za kartoniranje ipd.);

  • Spozna pomen sodelovanja pri izvedbi nalog.

     

    Proizvodne linije v farmacevtski industriji

     

     

     

  • pozna tipične proizvodne linije za izdelavo polizdelka;

  • pozna tipične linije za izdelavo in pakiranje izdelka;

  • zna našteti osnovne elemente proizvodne linije;

  • pozna načine označevanja cevnih napeljav;

  • seznani se z najpomembnejšimi grafičnimi simboli proizvodno-tehničnih naprav;

  • Prepoznava tehnično dokumentacijo.

    Vaja:

  • branje PI&D.

  • Varno delo in varnostne naprave

     

     

     

  • pozna možnosti preprečevanje nezgod;

  • pozna varovalne sisteme strojev in varno delovanje;

  • spozna nevarnost, ki jo predstavljata napetost in tok;

  • imenuje in upošteva tipične varnostne ukrepe za električne stroje in naprave;

  • pozna osnovna določila varnostnih predpisov;

  • loči varnostna stikala od varovalk ;

  • ločuje varovalke po izvedbi in nazivni moči;

  • Razvija občutek odgovornosti do samega sebe, soljudi in materialnih dobrin.

    Razvija občutek odgovornosti do samega sebe, soljudi in materialnih dobrin.

    Vaja:

  • uporabi preizkuševalec polov s tlivko.

  • Vzdrževanje strojev

     

     

     

  • seznani se s potrebnimi postopki in ukrepi za preizkušanje in varnost obratovanja;

  • spozna pravilne načine čiščenja in vzdrževanja delovnih sredstev;

  • seznani se z namenom in vlogo vzdrževanja v proizvodnem procesu;

  • seznani se z obnašanjem gradiv pri kemijskem, termičnem in mehanskim učinkovanju;

  • s preizkušanjem zna odkriti napake in motnje na sistemih, ukrepati  in manjše celo odpravit;

  • razloži vlogo vzdrževanja v sodobnem podjetju in opredeli glavne naloge;

  • razloži pojem preventivnega vzdrževanja in njegov vpliv na zanesljivost sistemov;

  • Spozna pomen zanesljivosti sistemov.

    Demonstracija:

  • načini čiščenja in vzdrževanje delovnih sredstev.

    Vaja:

  • odkrivanje napak in motenj na sistemu.

  • Maziva

     

     

     

  • spozna osnovno teorijo trenja, obrabe in mazanja;

  • spozna razdelitev maziv;

  • razloži pomen mazanja za odpravo obrabe;

  • pozna vrste maziv in njihove glavne fizikalne parametre;

  • pozna označevanje maziv,

  • opiše vrste mazanja;

  • Spozna pomen uporabe ustreznih maziv v farmacevtski industriji.

     

    Informacijska tehnologija

     

     

     

  • pozna sestavne dele računalnika;

  • seznani se z osnovami operacijskega sistema in delom v Windows okolju;

  • zna opisati sestavne dele in funkcijo sestavnih delov računalnika;

  • zna izvesti glavna opravila z datotekami (ustvarjanje, shranjevanje, poimenovanje, kopiranje, brisanje, tiskanje datotek, itd.);

  • Sprejema računalnik kot orodje za obdelavo podatkov.

    Vaje:

  • delo z računalnikom.

  • Delo z računalnikom

     

     

     

  • spozna osnovne programe za zajemanje in obdelavo podatkov;

  • zna oblikovati besedilo;

  • zna oblikovati preglednice in grafe;

  • pozna osnove operacijskega sistema Windows 95

  • zna osnove uporabe Word, Excel;

  • zna napisati in oblikovati besedilo;

  • zna oblikovati preglednice, tabele, grafe;

  • povezuje urejevalnik teksta s preglednico;

  • zna vstaviti podatke v bazo podatkov;

  •  

    Vaje:

  • delo z računalnikom oblikovanje besedil, preglednic, grafov,

  • vaje iz računalniških programov.

  • Fizikalne veličine in merski sistem

     

     

     

  • pozna SI sistem veličin in enot;

  • obvlada merska števila in merske enote;

  • razume osnove pogreškov pri merjenju;

  • definira SI sistem, namenjen merjenju procesnih veličin;

  • zna pretvarjati merske enote,

  • razume pomen signifikantnih števk in napak, ki jih pri meritvah naredi,

  • loči med napako in pogreškom oziroma negotovostjo meritve;

  • razume potrebo po določevanju odstopkov in zna sam določiti odstopek v enostavnih primerih;

  • Razvija občutek za natančnost pri delu in odgovornost za svoje rezultate.

    Spozna pomen kolektivnega dela in odvisnost  uspeha pri delu od doslednosti in poštenja kolegov.

    ·Vaja:

  • merjenje električnih veličin (napetost, tok, upornost, prevodnost) z analognim multimerom,

  • merjenje električnih veličin z digitalnim multimerom.

  • Električne veličine: tok, napetost, upornost

     

     

     

  • pozna vrste električne napetosti in toka;

  • prepozna vzporedno / zaporedno vezavo;

  • razume Ohmov zakon, vezave uporov;

  • pozna osnove magnetizma;

  • loči med izmeničnim in enosmernim tokom

  • loči med eno in trofazno napetostjo

  • pozna zakonitosti Ohmovega zakona

  • razume  osnove magnetnega polja in loči med trajnim in elektro magnetom ter zemeljskim magnetnim poljem

  • Spozna pomen sodelovanja za hitrejše osvajanje znanja.

    Ogled videofilmov.

    Vaja:

  • izračun padcev napetosti na predvidenih napravah z uporabo Ohmovega zakona.

  • Osnove električnih vezij

     

     

     

  • spozna osnovne električne tokokroge;

  • obvlada osnovne elemente električnih vezij;

  • razume kratek stik , odprte sponke;

  • definira Kirchoffov tokovni in napetostni zakon;

  • pozna elemente osnovnega električnega tokokroga in njihove simbole;

  • pozna problem kratkega stika in njegove posledice;

  • Se zna s pomočjo tehniških simbolov strokovno izražati.

    Prepoznava in razume tehnično (načrtno) dokumentacijo.

    Vaja:

  •  izvede povezave enostvanih tokokrogov po načrtu.

  • Električna moč in delo

     

     

     

  • obnovi pojme o delu, moči, energiji, izkoristku, impulzu

  •    

    Izmenični električni tok

     

     

     

  • zna ločiti med enosmernim in izmeničnim tokom, pozna frekvenco in mersko enoto zanjo;

  • zna našteti prednosti trifaznega toka pred enofaznim;

  • zna ločiti med enofazno in trofazno napetostjo;

  • pozna definicijo moči in mersko enoto in zna obračunati moč porabnika;

  • pozna razliko med koristno energijo in izgubami ter zna izračunati izkoristek;

  • pozna uporabo uporovnega gretja in izračun grelne moči;

  • razlikuje enofazni in trofazni tok;

  • spozna kondenzator in kapaciteto;

  • pozna tuljavo in induktivnost;

  • Se zaveda omejenosti energetskih virov.

    Razume potrebo po preudarni rabi energije.

    Vaja

  • merjenje moči, računanje celotnega izkoristka na črpalki z elektromotornim pogonom.

  • Trasformatorji in usmerniki

     

     

     

  • razume uporabo transformatorjev pri prenosu električne energije;

  • spozna teoretične osnove delovanja transformatorjev;

  • razume osnove delovanja usmernikov;

  •  

    Vaja:

  • priprava usmernika za napajanje instrumentov in nadzor nad njegovim delovanjem (ŠMI).

  • Elektromotorji in generatorji

     

     

     

  • pozna osnovne konstrukcijske značilnosti;

  • razume generatorsko in motorno delovanje električnega stroja,

  • loči med električnimi motorjem in  generatorjem;

  • loči osnovne tipe  elektromotorjev in njihovo uporabo;

  • spozna posebnosti servo-motorjev;

  •    

    Računalništvo, algebra logike

     

     

     

  • spozna operacije in prenos logičnih funkcij;

  • razume osnovna pravila stikalne sheme;

  • pozna osnovne logične  operacije in zna izdelati ustrezne kombinacijske tabele;

  • zna narisati vezalne sheme z ustreznimi simboli in reševati logične enačbe;

  • Spoznava povezanost življenja s tehniškimi rešitvami, ki omogočajo hitro odzivanje na spremembe v sistemih.

    Vaja:

  • uporaba pnevmatskih učil,

  • uporaba elektro kontaktnih učil.

  • Elektronika

     

     

     

  • prepozna polprevodnike,

  • spozna elektronske sisteme za zajem in obdelavo signalov;

  • spozna delovanje polprevodnikov in njihove lastnosti v primerjavi s prevodniki;

  • pozna delovanje diode in tranzistorja;

  • razume elektronski zajem in ojačevanje signalov;

  • Zna presoditi pomen elektronike za prehod v informacijsko družbo.

    Vaja:

  • merjenje na diodi in fotocelici

  • primerjava načrtov in električnih vezij.

  • Energetski mediji

     

     

     

  • pozna vrste energetskih medijev,

  • razlikuje demi, desti in mehčano vodo;

  • prepozna pretok, tlak (podtlak, nadtlak)

  • definira viskoznost;

  • razlikuje med dobrimi in slabimi lastnostmi posameznih medijev;

  • zna izračunati tlak in pretok medija;

  • pozna  vpliv viskoznosti na pretok in tlak,

  • Razvija poklicno pripadnost in občutek za varčno uporabo energije.

    Vaje:

  • računalniška simulacija in računanje posameznih veličin.

  • Klimatizacija

     

     

     

  • pozna princip delovanja klimatske naprave;

  • pozna filtracijo;

  • loči med standardi za klasifikacijo čistih prostorov, klasifikacijo filtracije in  standardi za integritetno kontrolo filtracije;

  • pozna osnovne principe lokalnega odsesavanja;

  • pozna načine preprečevanja kroskontaminacije;

  •      

    Pnevmatika

     

     

     

  • zna  pripraviti  stisnjenjen zrak;

  • zna uporabiti večpotni ventil;

  • pozna delovne komponente (pnevmatični valji, rotacijski motorji, ..);

  • loči načine priprave stisnjenega zraka in simbole za kompresijske enote;

  • loči simbole aktuatorjev;

  • pozna pomen tesnenja in prednosti pnevmatike pred elektriko v S-sistemih;

  • vzdrževanje opreme;

  •  

    Vaje:

  • krmiljenje enosmernega in dvosmernega cilindra.

  • uporaba končnih stikal in priprava varnostnega izklopa.

  • Osnove regulacij

     

     

     

  • spozna krmiljenje in regulacije;

  • razume dvopoložajno regulacijo;

  • prepozna p, PI, PID in mehko regulacijo;

  • pozna elemente sistema in oznake;

  • razume povratno zanko;

  • obvlada ročno vodenje;

  • Razume pomen zanesljivosti pri izvajanju meritev.

    Vaja:

  • fizična izvedba regulacijskih zank.

  • Izvajalni členi regulacijskih zank

     

     

     

  • prepozna izvajalnie člene regulacijskih zank,

  • spozna aktuatorje, releje,senzorje, ventile, magnetne ventile

  • koračno verigo

  • pnevmatsko reguliranje

  • Spozna pomen sodelovanja pri izvedbi  naloge.

    Vaja:

  • delovanje posameznih členov regulacijske zanke, kjer ugotavljajo vpliv izvajalnega člena na delovanje te zanke.

  • Risanje procesno-regulacijskih shem

     

     

     

  • spozna definicije procesnih simbolov in standarde DIN,

  • razume diagrame poteka;

  • Ogled naprav v industriji omogoča vpogled v resnične probleme, ki izvirajo iz  nerazumevanja procesov.

    Vaja:

  • uporaba šablon za risanje diagramov.

  • Daljinsko vodenje procesov in osnove avtomatizacije

     

     

     

  • loči nadzor, daljinsko vodenje, vklop in izklop naprav.

  • razume potrebo po poenotenju signalov  in protokolov komunikacije.

  • Razume, da je v interesu celotne proizvodnje, da ima vodstvo nadzor nad dogajanjem v proizvodnji nad kvaliteto in varnostjo dela.

    Ogled procesa v farmacevtski proizvodnji, ki temelji na bioreakcijskem inženirstvu.

     

    3. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Merilni sistemi

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna razliko med analognim  in digitalnim merilnim sistemom;

  • definira naloge merilnih sistemov;

  • našteje zunanje vplive na meritve;

  • razume razliko med objektivno in subjektivno napako;

  • zna napisati poročilo o meritvi;

  • Razume pomen skupne odgovornosti za delovanje merilnega sistema in pomen rednega vzdrževanja merilnikov.

    Vaja:

  • prikazi  merilnikov,

  • izvedba enostavnih električnih meritev.

  • Merilniki temperature

     

     

     

  • ponovi  zakone razteznosti trdnih teles in tekočin ter plinske enačbe,

  • pozna vpliv temperature na električni upor;

  • prepozna mehanske, električne (uporovni, napetostni) in optične merilnike  (pirometri);

  • pozna princip delovanja merilnikov temperature;

  • Razume pomen natančnih meritev in potrebo po rednem kalibriranju vseh merilnikov

    Vaja

  • izvedba enostavnih meritev in izdelava poročila o meritvi,

  • računalniška obdelava rezultatov meritev s programskim paketom Excell.

  • Merilniki  tlaka

     

     

     

  • spozna hidrodinamični tlak in deformacijo oblike teles kot rezultat tlačnih sil

  • zna uporabiti različne  merilnike;

  • pozna značilnosti merilnikov  absolutnega in diferenčnega tlaka;

  • pozna delovanje mehanskih in električnih merilnikov tlaka;

  • Razume potrebe po varnosti pri meritvi in regulaciji tlaka.

    Vaja:

  • zvajanje enostavnih  meritev  in izdelava poročila o meritvi,

  • računalniška obdelava rezultatov merjenj na programskem paketu Excell.

  • Merilniki pretoka

     

     

     

  • spozna Bernoullijevo enačbo;

  • razume probleme  cevnih zožitvevin  princip nestisljivosti tekočin ter pretok plinov kot funkcijo stanja;

  • pozna delovanje diferencialnih merilnikov (zaslonka, šoba, venturijeva cev, rotameter);

  • pozna delovanje integriranih  merilnikov pretoka:(plinska ura, vodomer);

  •  

    Vaja

  • izvedba vaje in priprava poročila,

  • računalniška obdelava merjenja, risanje diagrama na programskem paketu Excell.

  • Merjenje premika in sile

     

     

     

  • ponovi pojme iz fizike: torzija, sila, kotni pospešek in spozna osnovne principe za njihove meritve;

  • zna meriti  težo, torzijo sile, število  vrtljajev;

  • zna izmeriti debelino materiala in kotno hitrost ter pospešek;

  •  

    Vaja:

  • merjenje teže in izdelava poročila,

  • računalniška obdelava merjenja,

  • risanje diagrama na programskem paketu Excell.

  • Merjenje sestave

     

     

     

  • obvlada  osnove fizikalne kemije;

  • razume puferske raztopine.

  • zna izmeriti pH vrednost, prevodnost, gostoto, viskoznost;

  • primerja rezultate med meritvami in podatke poda v obliki tabel.

  •  

    Vaja:

  • izvedba merjenja pH in izdelava  poročila,

  • risanje diagrama na programskem paketu Excell,

  • pisanje tabel in formatiranje tabel.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje in poročila),

  • ustno.

    Potreben je nadzor pri delu z računalnikom, ocenjuje se sposobnosti uporabe računalnika v praksi.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • informacijska tehnologija;

  • načrtovanje merilno - regulacijske sheme;

  • delovanje naprav;

  • Farmacevtska tehnologija

  • računalniško vodeni stroji;

  • poznavanje izvajalnih členov, risanje procesnih in procesno regulacijskih shem;

  • cevni elementi, izvajalni členi;

  • informacijska tehnologija;

  • pretvorbe signalov;

  • Praktični pouk iz farmacevtske tehnologije

  • programiranje računalniških logičnih funkcij programskih jezikov, ki omogočajo podajanje poročil in obdelavo rezultatov analize;

  • računanje in programiranje;

  • Matematika

  • preračun konstant in odčitkov na instrumentih;

  • delo z računalnikom;

  • Slovenski jezik

  • oblikovanje besedila;

  • internet;

  • Farmacevtska tehnologija

    Angleški jezik

  • strokovna gesla;

  • bogatenje besednega zaklada;

  • krmilna tehnika;

  • Praktični pouk iz farmacevtske tehnologije

  • simboli in vezave shem krmilnih elementov;

  • regulacijska tehnika.

  • Praktični pouk iz farmacevtske tehnologije

  • regulacijske zanke v sistemih s P, PI in PID regulatorjih;

  • regulacijski ventili, tipala mernih vrednosti, termostati, merilniki temperature, tlaka, pH vrednosti, merilniki nivoja, pretoka.